Pivovar Litovel má za sebou již druhou covidovou letní sezónu. Potvrzuje se loňský trend přesunu konzumace piva z hospod do domácností. Téměř o třetinu vzrostl prodej piva v plechovkách, také lahvového piva se prodalo meziročně více. Nejvíce vzrostla kategorie nealkoholických piv a pivních mixů.
Česká republika začala díky pandemii následovat dlouhodobý evropský trend, kdy klesá konzumace piva v restauracích a více se jej vypije doma. Pozoruje to i Pivovar Litovel, který je součástí společnosti Pivovary CZ Group. „Změnilo se chování lidí, kteří v důsledku omezení pivo více konzumovali doma a často v tom pokračovali i po rozvolnění. U sudového piva jsme se stále nedostali na předcovidové období. Naopak nám výrazně narostly prodeje piva v plechovkách, kterých jsme za období leden až září prodali o 29 procentních bodů více než v loňském roce. Dařilo se i pivu v lahvích, tam jsme meziročně pozorovali nárůst o téměř 9 procentních bodů,“ uvádí obchodní ředitel společnosti Tomáš Konečný.
Ten nepředpokládá, že by se počet restaurací a hospod v nejbližší době dostal na úroveň před koronavirem. „Pravděpodobně nedojde ke znovuotevření všech gastroprovozoven, které v posledním roce a půl ukončily provoz. Proto ani nepředpokládáme, že by se prodeje sudového piva v hospodách brzy dostaly na úroveň roku 2019. Vnímáme tady navíc nový trend, kdy si lidé v době covid-19 začali domů více pořizovat výčepní zařízení a kupují si KEG sudy malých objemů,“ říká Tomáš Konečný a doplňuje: „Hospody a restaurace, a s nimi i čepované pivo, jsou jedním z fenoménů české kultury, a často i středobodem života v obci. Proto je pro nás důležité hospodským pomoci přilákat lidi zpátky do hospod. Ještě více se tedy nyní zaměřujeme na zvyšování kvality čepované piva. Cílem je rozvíjet naši specifickou kulturu a lákat lidi do míst, kde dostanou to nejlépe chutnající pivo.“ Pro ty nejlepší provozovny má Pivovar Litovel program Pečeť kvality a pro zájemce také Školu čepování piva, kde si můžou zvýšit své dovednosti jak provozovatelé restaurací, tak všichni ti, kdo milují pivní kulturu a rádi stojí za pípou. Pivovar se také chce zaměřit na větší dostupnost litovelského piva například přes e-shopy či další kanály.
Stále větší oblibu mají litovelská nealko piva a pivní mixy, jejich prodeje meziročně stouply o 38 %. Největším překvapením byl pro pivovar úspěch letošní nealko novinky Litovel Řezaný Citron, která vznikla řezem z nealkoholického Černého Citronu a nealkoholického piva Litovel FREE. „Pivu Litovel Řezaný Citron jsme věřili, protože Češi mají nealkoholická ochucená piva v čím dál větší oblibě a nealko Litovel Černý Citron je naše nejprodávanější ochucené pivo v retailu. Zákazníkům však novinka chutnala ještě více, než jsme předpokládali, protože jí prodali dvakrát více, než jsme čekali. Úspěšný start korunovala medaile z nejprestižnější české degustační soutěže České pivo, kde naše novinka získala v kategorii nealkoholických ochucených piv stříbrnou medaili,“ dodává obchodní ředitel.
Co pivovar Litovel trápí? „Potýkáme se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, a kromě toho vnímáme také stále rostoucí ceny obalového materiálu, vstupních surovin a energií,“ uzavírá Tomáš Konečný.